WOWI (Word Of Web Information)
WOWI je koncept, ktorý umožňuje prezentovanie informácií prostredníctvom hry.
Tento koncept je založený na abstraktnej štruktúre, ktorá je základným prvkom
obsahujúcim celú hru, činnosť používateľa a informácie. Táto štruktúra je reprezentovaná
grafom. Hra obsahuje nasledujúce prvky:
1. Trojdimenzionálny graf - vrcholy predstavujú informačné objekty a hrany
zobrazujú vzťahy medzi nimi. Tieto dva prvky predstavujú základné nosiče informácií.
Vrcholy majú ďalej atribúty, nadobúdajúce rôzne hodnoty.
2. Nástroje - oplyvňujú atribúty používateľom zvolených vrcholov za určitú cenu.
3. Udalosti - poskytujú mechanizmus pre tvorbu náhodných udalostí v hre
a zároveň umožňujú informovať používateľa.
Cieľom používateľa je udržiavať najvyšší možný počet vrcholov v grafe staraním sa o potreby vrcholov.
Potreby konkrétneho vrchola vznikajú z nepriaznivého stavu jeho atribútov. Používateľ sa snaží tieto
potreby efektívne uspokojovať objemovou aplikáciou dostupných nástrojov. Používanie nástrojov stojí
určité prostriedky, pričom aplikácia nástroja na viacero vrcholov súčasne vedie k nižšej cene v pomere
na jeden vrchol. Vyhľadaním skupín vrcholov s podobnými problémami tak hráč dosiahne efektívnejšie používanie
nástrojov. Skóre používateľa je počítané na základe efektívnosti jeho krokov a dĺžky jeho hry.
Používateľ je viacerými spôsobmi motivovaný objavovať prezentované informácie. Pre efektívne používanie
nástrojov musí poznať jednotlivé vrcholy a ich potreby, aby mohol nájsť skupiny, kde bude môcť nástroje aplikovať
efektívne. Taktiež sú akcie hráča porovnávané s možnými akciami a ich dôsledkami a na základe svojej efektívnosti
je hráč pochválený alebo usmernený. Poskytovaním celkového skóre a ďalších štatistík spolu s porovnaním oproti
ostatným používateľom - hráčom je hráč motivovaný hrať znova a lepšie. Opakovaným hraním hráč lepšie zachytí
prezentované informácie a pre dosiahnutie lepšieho skóre, čiže efektívnejšiu hru, ale taktiež získanie
prostriedkov (sú prideľované na základe overenia používateľovho pochopenia prezentovanej témy), potrebuje dokonale poznať
všetky súčasti prezentácie/hry a teda aj vložené informácie - čo je vlastne cieľ prezentovania informácií všeobecne.
WOWI v kontexte systému A2M
V systéme A2M je koncept WOWI použitý na prezentáciu charitatívnych organizácií. V tomto prípade
organizácia prezentuje ostatným, aké sú jej činnosti a tiež ich vzdeláva o problémoch nielen v ostatných
častiach sveta. Tieto organizácie chcú často poukázať napríklad na dlhodobý aspekt pomoci - vybudovanie
studne je z dlhodobého hľadiska udržateľné riešenie a je vhodnejšie ako niekoľkonásobné iba čiastočné
riešenie (opakované dodavanie balenej pitnej vody). Základné prvky WOWI sú v prípade prezentácie charitatívnych
činností (prototypová implementácia prezentácie organizácie UNICEF) namapované nasledovne:
1. Vrcholy grafu - predstavujú ľudí potrebujúcich pomoc, napríklad žijúcich v treťom svete. Atribúty
vrcholov sú základné ľudské potreby - hlad, zdravotná starostlivosť, vzdelanie, atď. - a prostredie, v ktorom
ľudia žijú.
2. Hrany grafu - zobrazujú vzťahy medzi ľudmi, geografické alebo sociálne. Choroba sa tak môže
rozšíriť medzi dvomi vrcholmi nachádzajúcimi sa blízko seba alebo môžu pri blízkych vrcholoch vznikať
podobné problémy vyplývajúce z geografickej polohy (vyschnutie vodného zdroja).
3. Nástroje - buď priame riešenia pre dané potreby (napríklad dodanie balenej vody)
alebo dlhodobejšie, ale drahšie riešenia (vybudovanie studne).
4. Udalosti - obsahujú infromácie vytvorené vyhodnotením akcií používateľa - pochvalu
alebo tipy pre zlepšenie a tiež vytvárajú náhodné situácie - globálne sucho, záplavy, atď.
Používateľ sa snaží pomôcť ľuďom prezentovaným v grafe prostredníctvom uspokojovania ich potrieb - používateľ
sa tak virtuálne dostáva do role charitatívnej organizácie a koná a rozhoduje sa ako daná organizácia v skutočnosti.
Hráč tak prostredníctvom nákladov na jeho činnosti a dlhodobých dôsledkov vidí, že napríklad dlhodobé riešenie (vybudovanie
studne) je vhodnejšie, aké vznikajú náklady a prečo, alebo prečo je potrebné pomôcť.
Ako vzorovú prezentáciu charitatívnej organizácie prostredníctvom WOWI pre systém A2M sme vytvorili prezentáciu organizácie
UNICEF (Detský fond OSN) v spolupráci s touto organizáciou, ktorá poskytla dáta (obrázky a pod.) a množstvo skutočných
príbehov zachytených v prezentácii.
Ďalšie informácie
Informácie o ďalších aplikáciách konceptu WOWI, možnosť ich vyskúšania (vrátane prezentácie UNICEF pre systém A2M), ukážkové video a ďalšie informácie
nájdete priamo na stránke projektu WOWI: http://mirai.fiit.stuba.sk/wowi